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viernes, 11 de septiembre de 2015

10 libros descargables de gestión y liderazgo

Un experto te recomienda 10 libros con temas para tu desarrollo profesional, así como 5 claves que te ayudarán a sacarles el mayor provecho posible.
Falta de interés” (36.8%) y falta de tiempo (35.8%) son las dos justificaciones de los mexicanos para no leer. Según la última Encuesta Nacional de Lectura, mientras en 2006 los mexicanos leían en promedio 2.6 libros al año, la cifra en 2014 subió ligeramente a 2.94. ¿Cómo revertir la situación?

La tecnología puede ser una gran aliada. Si bien es poco práctico y en algunos casos incómodo cargar libros, ahora es posible almacenar decenas de libros en un smartphone o tablet para tenerlos disponibles y a la mano en cualquier tiempo libre o espacio muerto que tengas a lo largo de tu jornada laboral.
Estos momentos de ocio pueden ser aprovechados para realizar actividades que impulsen tu carrera profesional, por eso Osiel Cruz, trainer certificado de Dale Carniegie Training México, te recomienda 10 libros sobre liderazgo y management  que puedes descargar para leerlos en el momento que tú decidas.

¡Disfrútalos en tu tablet o smartphone!
1.- Creatividad S.A., de Edwin Catmull
En este libro Catmull habla sobre su experiencia desde que fundó Pixar y cómo es que llegó a convertirla en una empresa exitosa y reconocida internacionalmente.


Aborda también cómo crear grupos y empresas creativas, bajo la premisa de que no tener miedos a las ideas radicales, y las técnicas que utilizó para convencer a todo la gente de realizar estos proyectos a veces locos.
Una idea interesante del libro es que las ideas transformadoras, suelen ser inútiles a menos de que todos en la organización las adopten plenamente en su cultura organizacional.

Puedes descargar este libro de la editorial Penguin Random House Grupo Editorial España en iTunes Store.
2.- Fewer, Bigger, Bolder: From Mindless Expansion to Focused Growth, de Sanjay Khosla y Mohanbir Sawhney
Los autores explican un camino para expandir las empresas y crecerlas de forma organizada. Mucho del crecimiento que denotan es a través de hacer menos pero de manera focalizada. Es decir, esta técnica te ayuda a concentrarte en lo que te va ayudar a crecer, pero haciéndolo en gran escala.


Probaron diversas herramientas en diferentes empresas -desde Pymes hasta grandes corporativos- y llegaron a la conclusión de que se concentraban en hacer lo menos que podían pero con mucho énfasis.
3.- The Soft Edge: Where Great Companies Find Lasting Success, de Rich Karlgaard
El editor de la revista Forbes de EU a finales de los 90, conferencista y miembro de consejos directivos, plantea la tesis de centrar al factor humano como eje principal del éxito en las organizaciones.

Propone un esquema de tres pilares en los que se apoyan las organizaciones para crecer y lo ejemplifica con un triángulo:

- La base es la estrategia, todo lo que tenga que ver con el negocio, como el mercado y los consumidores;

- Uno de los bordes, el lado duro (hard edge), es el que tiene que ver con los proveedores, socios comerciales, aquello que no eres tú pero que tiene que estar ahí para que funciones;


- El lado humano o lado blando (soft edge), para el autor el más importante. Examinando diferentes empresas exitosas de más de 50 años de antigüedad se da cuenta que uno de sus denominadores ha sido el manejo de sus core values y cómo han implementado esos valores a la par de su parte estratégica y de ejecución.
El libro destaca la adaptación al cambio, la inteligencia emocional, la toma de decisiones, la confianza, los equipos de trabajo, entre otros, como valores fundamentales para cualquier organización.
4.- Scaling Up Excellence: Getting to More Without Settling for Less, de Robert I. Sutton y Huggy Rao
Respondiendo a la pregunta de cómo escaló mi negocio y cómo hago que la excelencia permee a través de la cultura organizacional del mismo, el libro ejemplifica con un marco de trabajo para poner énfasis en las buenas prácticas que tu empresa realiza en todos los niveles, sin desatender las metas o la visión.


Cuanto las empresa comienzan a crecer y a volverse más complejas, tienen más niveles y mando medios y el poner foco en esos gerentes y los renglones hacia abajo se pueden perder del objetivo estratégico de tu negocio.
5.- The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses Hardcover, de Eric Ries
Este libro cuestiona la idea de crear planes de negocios, tener toda la información, recopilar todos los datos y hacer todos los estudios posibles antes de lanzar un producto, marca o innovación, o empresa.

Por eso sugiere emprender a través de la información que el propio mercado proporciona, es decir, utilizar menos recursos para obtener el “mínimo producto viable” y presentarlo a los consumidores para que ellos provean a la empresa de la información que necesita.


Hoy esta filosofía la implementan empresas como Microsoft y Apple, que sacan versiones beta antes de su producto final para saber que quiere u opina la gente, y conseguir así un buen insight y una buena retroalimentación.
6.- Good to great, de Jim Collins
También se puso a analizar muchas empresas pero puso especial atención en aquellas que han podido tener márgenes de rentabilidad siete veces mayor al resto de su mercado, y habla de las razones por las que han logrado tal hazaña.


El autor se dio cuenta que para pasar de una empresa buena a una magnífica requería de algo que llama el Liderazgo nivel 5, y para el autor un líder de esta categoría es aquel que es modesto, voluntarioso, tiene la humildad y la valentía para tomar decisiones, se preocupa más por el éxito de la compañía, antes que el éxito personal, porque está consciente de que el éxito de la compañía perdura más.
Entre los tips que da el libro, destaca que la cultura de la disciplina combinada con una ética de emprendedor logra que las empresas sobresalientes entiendan muy bien el papel que hoy desempeñan dentro de su mercado.

Otro factor común en estas empresas es el desempeño de la tecnología, saben muy bien el rol de la tecnología para aprovecharlo de la manera más expedita y efectiva para sus objetivos.

CLBusiness ofrece este libro en iTunes Store en 14.99 dólares.
7.- The Moral Leader: Challenges, Insights, and Tools, de Sandra J. Sucher
Al principio puede parecerte que no es un libro de management, pero sí lo es. Las personas en general entre más capacidad de liderazgo obtienen es más probable que deban enfrentar decisiones que impliquen un reto moral o ético.

Y esto sucede más frecuentemente entre los mandos medios y altos directivos, porque entre más liderazgo es más propenso a este tipo de decisiones difíciles se presenten en su camino.


El autor busca desarrollar habilidades en sus lectores, que los reten, que los ayuden a tomar mejores juicios éticos y morales, pero que a la vez sean valientes para confrontarlos y que esos análisis los lleve a la acción de una manera más consciente y razonada.
8.- Cómo ganar amigos e influir sobre las personas, de Dale Carnegie
El autor propone algunos principios para mejorar las relaciones personales si se usan frecuentemente.

Con la premisa de que todos los negocios son realizados por personas, dice que es determinante la forma de relacionarse con los demás para generar relaciones de negocios, asociaciones comerciales, o vender, así como para generar ambientes de trabajo efectivos.


Despertar el entusiasmo de los asociados, ser un mejor vendedor, aumentar el prestigio, generar nuevos clientes y ser un mejor comunicador, son algunas de las herramientas que proporciona el libro y que si se llevan a la práctica puede reflejarse en un mejor desempeño profesional y organizacional.
Este libro se escribió en 1936 y aún tiene una gran influencia como pilar en la bibliografía del management.
9.- The Practice of Management, de Peter. F. Drucker
Escrito en 1954 por el considerado padre del management contemporáneo, entre sus lecciones más destacadas tiene una que dice: “Concéntrate en las fortalezas y maneja las debilidades”.

Ejemplifica que las fortalezas de los colaboradores y asociados son mucho más sencillas de desarrollar y son las que te van a catapultar a nuevos niveles y horizontes, y que las debilidades pueden ser manejadas para minimizar los riesgos.


La administración contemporánea se basa mucho en las fortalezas de las personas y en el plus valor que cada recurso humano puede otorgar.
10.- The 80/20 Manager. The Secret to Working Less and Achieving More, de Richard Koch
El autor dice que actualmente los gerentes y altos directivos tienen que trabajar más porque sus empresas se expanden, pero también tienen menos recursos.


Utiliza el Principio de Pareto -que el 80% de los efectos, acontecimientos o beneficios de una organización lo determina el 20% de las causas-, Koch aplica este principio en el management y recomienda al lector que busque aquellas prácticas clave que le darán ese 80% de resultados, porque el directivo que la identifique y se enfoque en trabajarlas y desarrollarlas podrá simplificar su empleo y hacerlo más efectivo; cuando encuentras este 80-20 en tu organización puedes dejar las tareas no te ayudan a crecer, y a delegar y a desarrollar y llegar a tus objetivos y concentrarte en que sí le van a ayudar a tener mejores resultados.




One expert recommends 10 books with themes for your professional development as well as 5 keys that will help you extract the best of it.
Lack of interest "(36.8%) and lack of time (35.8%) are the two justifications for Mexicans to not read. According to the latest National Survey of Reading, while in 2006 the average Mexicans read 2.6 books per year, in 2014 the figure rose slightly to 2.94. How to reverse the situation?

Technology can be a great ally. While it is impractical and uncomfortable in some cases carry books, it is now possible to store dozens of books on a smartphone or tablet to have them available at hand at any time or you have dead space throughout your workday.
These moments of leisure can be exploited to perform activities that drive your career, so Osiel Cruz, trainer Training certificate Dale Carniegie Mexico, recommends 10 books on leadership and management that you can download to read at the time you decide.

Enjoy them on your tablet or smartphone!
1. Creativity S.A., Edwin Catmull
In this book Catmull talks about his experience since he founded Pixar and how they came to turn it into a successful and internationally recognized company.

Also discusses how to create groups and creative enterprises, under the premise of not having fears of radical ideas, and techniques used to convince people to realize all these projects sometimes crazy.
An interesting idea for the book is transformative ideas, often useless unless everyone in the organization fully adopt in its organizational culture.

You can download this book from the publisher Random House Spain on iTunes Store.
2. Fewer, Bigger, Bolder: From Mindless Expansion to Focused Growth, Sanjay Khosla and Mohanbir Sawhney
The authors explain a way to expand the business and grow them in an organized way. Much of the growth is denoted by doing less targeted manner. That is, this technique helps you focus on what will help you grow, but doing it on a large scale.

They tested various tools in different companies -from SMEs to large corporativos- and concluded that concentrated on the least they could do but emphatically.
3. The Soft Edge: Where Great Companies Find Lasting Success, Rich Karlgaard
The editor of the US magazine Forbes late 90s, lecturer and member of boards, the thesis proposes to focus the human factor as the main axis of success in organizations.

He proposes a scheme of three pillars on which organizations rely for growth and exemplified with a triangle:

- The base is the strategy, all you have to do with business, as the market and consumers;

- One of the edges, the hard side (hard edge), is one that has to do with suppliers, business partners, that is not you but you have to be there for that function;

- The human side or soft side (soft edge) for the most important author. Examining different successful companies over 50 years old realizes that one of their denominators has been managing its core values ​​and how those values ​​have been implemented on a par with its strategic and implementation part.
The book highlights the resiliency, emotional intelligence, decision-making, trust, teamwork, among others, as fundamental values ​​for any organization.
4. Scaling Up Excellence: Getting to More Without Settling for Less, by Robert I. Sutton and Huggy Rao
Answering the question of how climbed my business and how I excellence that permeates through the same organizational culture, the book illustrates with a framework to emphasize the good practices that your company performs at all levels, without neglecting the goals or vision.

As the company begin to grow and become more complex, have more levels and control and the media focus on these managers put the lines down and you can lose the strategic objective of your business.
5. The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses Hardcover, Eric Ries
This book challenges the idea of ​​creating business plans, have all the information, gather all the data and make all possible studies before launching a product, brand or innovation, or company.

So it suggests undertaking through the information that the market provides, that is, use fewer resources for the "minimum viable product" and present it to consumers so that they provide the company with the information you need.

Today this philosophy is implemented by companies like Microsoft and Apple, who take beta versions before final product to know that people want or think, so get a good insight and good feedback.
6. Good to Great, Jim Collins
He also began to analyze many companies but paid special attention to those that have been able to profit margins seven times the rest of the market, and discusses the reasons why they have achieved such a feat.

The author realized that to go from a good company to a magnificent required something called the Leadership Level 5, and author a leader in this category is one that is modest, willful, has the humility and courage to take decisions, it is more concerned with the success of the company, rather than personal success, because it is aware that the success of the company endures.
Among the tips that gives the book points out that the culture of the combined discipline with an ethic of entrepreneurship achieves outstanding companies understand very well the role they now play in your market.

Another common factor in these enterprises is the performance of the technology, know very well the role of technology to use it in the most expeditious and effective way its objectives.

CLBusiness offers this book in iTunes Store at $ 14.99.
7. The Moral Leader: Challenges, Insights, and Tools, Sandra J. Sucher
At first it may seem that it is not a book of management, but it is. People in general the more leadership is more likely to get may face decisions that involve moral or ethical challenge.

And this happens more frequently among middle managers and senior managers, because the more leadership is more prone to this type of difficult decisions arise in your way.

The author seeks to develop skills in their readers, that challenge them, to help them make better ethical and moral judgments, but at the time to be brave to confront these analyzes and take them to the action of a more conscious and reasoned.
8. How to Win Friends and Influence People, Dale Carnegie
The author proposes some principles for improving personal relationships if used frequently.

With the premise that all businesses are made by people, he said to be determining how to interact with others to build business relationships, trade, or sell partnerships, and to generate effective work environments.

Arouse the enthusiasm of members, to be a top seller, increase the prestige, generate new customers and be a better communicator, are some of the tools provided by the book and that if put into practice can be reflected in a better professional performance and organizational.
This book was written in 1936 and still has great influence as a pillar in the literature of management.
9. The Practice of Management, Peter. F. Drucker
Written in 1954 by the father of modern management considered, among its most important lesson he is one that says: "Concentrate on the strengths and weaknesses handles".

It exemplifies the strengths of the partners and associates are much easier to develop and are going to catapult you to new heights and horizons, and that weaknesses can be managed to minimize risks.

Contemporary management relies heavily on the strengths of people and the surplus value that each human resource can bestow.
10. The 80/20 Manager. The Secret to Achieving More and Working Less, Richard Koch
The author says that now managers and senior managers have to work because their businesses expand, but they also have fewer resources.

Use the Pareto Principle which 80% of the effects, events or benefits of an organization is determined by the 20% of causes- Koch applies this principle in the management and recommends the reader to look for those key practices that will give you that 80% of results because the management that identifies and focuses on work them and develop them can simplify your job and make it more effective; when you find this 80-20 in your organization you can leave tasks not help you grow, and to delegate and develop and reach your goals and focus on that if we are going to help to have better results.

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